השמת עובדים

גיוס עובדים הוא פן קריטי ביותר בדרך להצלחתו העסקית של כל ארגון או עסק. מנהל או בעל עסק צריך להכיר את הבסיס העומד מאחורי גיוס של עובדים איכותיים, שידעו לשרת כראוי את מטרות הארגון, על פי הגישה העסקית של המנהל. לעיתים, חשיבותו של תהליך גיוס עובדים מוערכת בחסר – טעות כשלעצמה, שהרי יש לייחס לתהליך זה חשיבות רבה.

אימוץ פילוסופיה שונה של תהליך השמת עובדים, עשויה לספק את הערך המוסף הנדרש, בכדי לקלוט את העובדים הטובים ביותר, במהירות, ביעילות ולטובת התאמה מרבית לארגון כיחידה אחת. קודם כל, יש להבין מה היא השמת עובדים; יש להתייחס לכך כאל תהליך מתמשך בו מתהווה קבוצת מועמדים פוטנציאליים. שני מרכיבים עיקריים ישנם בתהליך זה.

ראשית כל, תהליך גיוס וחיפוש אמור לקחת זמן. אנלוגיה טובה היא לחשוב על השמת עובדים כעל תהליך מכירה. כשם שתמיד מחפשים אחר הזדמנויות קנייה טובות, הרי שגישה טובה תאומץ גם לגבי גיוס עובדים לארגון. יש למיין את כוח האדם הפוטנציאלי תוך תהליך סינון ראשוני, הכולל קליטת קורות חיים. גם המלצות טלפוניות ומכתבי המלצה ממעסיקים קודמים הם עניין חשוב. נדרש כמובן ניתוח מעמיד של אופי המועמד והתאמתו לתפקיד, באמצעות מבחני מצב (מרכזי הערכה ומדגמי עבודה), מבחני אישית, הערכת עמיתים, גרפולוגים, מבחנים פסיכולוגיים ועוד.

שנית כל, תהליך השמת עובדים מחייב קיומו של מבחר מועמדים איכותיים. על מנת ליצור קבוצת מועמדים כזו, חובה להבין את צרכי העסק, התנהגות ותכונות שיתאימו לסביבה אותה בעל העסק שואף ליצור. לכן, הכרחי בשלב זה לערוך ראיון אישי מול המועמד; מדובר בכלי עזר מצוין, שמהווה גם כלי מיון מעולה; בנוסף, הוא מתנהל כסיטואציה נינוחה ובלתי פורמאלית, ובכך מאפשר איתור תכונות, עמדות והתנהגויות, שקשה לאתר על-ידי מבחנים אחרים, כדוגמת מניעים לעבודה, מוטיבציה, הסתגלות למצבים חבריים, הופעה, בטחון עצמי, עושר שפה ושטף דיבור. הבנה של מה צריך לחפש בעובדים פוטנציאליים הוא מפתח חשוב עבור השמת עובדים מוצלחת.