איך לבחור מסגרת לתינוק?

Posted by on דצמ 19, 2021 in בלוג

איך לבחור מסגרת לתינוק?

אז אחרי מספר חודשים בהם תינוקכם הרך בילה איתכם בבית ואתם הייתם האחראיים הבלעדיים עליו – וכמובן, דאגתם להעניק לו חום, אהבה ומענה מידי ואיכותי על כל צרכיו, מגיע הרגע לעבור לשלב הבא, לחזור לעבודה ולמצוא בעבורו את המסגרת המתאימה.
אין ספק שמדובר בצעד לא פשוט עבור רוב ההורים (ובעיקר, כאשר מדובר בתינוק הראשון במשפחה), בכל זאת, רק המחשבה שנשים זרות יטפלו בתינוק, בכל יום למספר שעות, יכולה לגרום לאי נוחות מסוימת – ואין צורך לסיים תואר בתחום לימודי משפחה, בשביל להבין את המורכבות הטמונה בקבלת ההחלטות סביב נושא זה.
אבל, החדשות הטובות הן שהורים רבים, אשר כבר עברו את השלב הזה, יכולים להעיד שהם מצאו לתינוקות שלהם מסגרות טובות ואיכותיות ושהתינוק או הפעוט זכה לקבל את היחס הטוב ביותר וגם קיבל את ההכנה לשלב הבא בשרשרת – מעבר לגן עירייה.
לכן, מה שיכול להרגיע את אותם הורים, זה ביצוע בחירה מושכלת ונבונה במסגרת המתאימה.

היכרות עם כל האפשרויות
כאמור, כאשר מדובר בהורים צעירים שזהו תינוקם הראשון, השלב הראשון בהליך החיפוש, אמור לעבור בהיכרות עם כל האפשרויות הרלוונטיות ובין היתר:

  • מטפלת פרטית – ניתן לחפש לתינוק מטפלת פרטית אשר תגיע לבית המשפחה או כזאת אשר מטפלת בתינוק בבית שלה.
  • משפחתונים – המשפחתונים מיועדים לרוב לתינוקות ופעוטות מגיל 4 חודשים עד כ-שנתיים. מדובר במסגרת פרטית אשר מונה לרוב עד ל-5 ילדים. משפחתונים פועלים לרוב בבית המטפלת, אשר לעיתים, נעזרת בשירותיה של מטפלת נוספת. אין פיקוח מוסדר על משפחתונים.
  • פעוטונים – פועלים תחת פיקוח של משרד החינוך או התמ"ת, מיועדים לרוב לתינוקות ופעוטות מגיל מספר חודשים עד לשנתיים – בחלוקה גילאית. פעוטונים מונים עד 20 ילדים, בהתאם לגודל המקום ולמספר המטפלות.
  • מעונות – מי שמחפש אחר מעונות, עתיד לגלות חלוקה ל-2 סוגים: מעונות/ גנים פרטיים (בבעלות פרטית) ומעונות בפיקוח התמ"ת – מעונות אלו מיועדים לפעוטות וילדים מגיל 3 חודשים עד גיל 2.8. מעונות או גנים פרטיים מיועדים לתינוקות מגיל 3 חודשים עד גיל 2.8 – אך יש כאלו אשר קיבלו אישורים מיוחדים ממשרד החינוך ולכן, מתאימים גם לילדים בגילאים גדולים יותר. נכון לשנת 2021 גנים פרטיים אינם מפוקחים.

קבלת ההחלטות הנכונות
היכרות עם סוגי המסגרות האופציונאליות ובחירת המסגרת המתאימה, תהווה רק החלטה אחת, מתוך רבות אותן יש לעשות – לדוגמא, אם החלטתם לבחור באפשרות של מעון פרטי, אתם עתידים לגלות שיש מעונות עם גישות חינוך שונות: אנתרופוסופית, דמוקרטית, מונטסורית ועוד.. מעבר לכך, סביר להניח שפועלים לא מעט מעונות שכאלו באזור המגורים שלכם, כך שגם בחירת המקום המתאים מתוך ההיצע, מצריכה לקחת בחשבון לא מעט שיקולים.
בין הפרמטרים עליהם חשוב לשים דגש בהליך בחירת המסגרת: המלצות של הורים על אותה המסגרת, מי הצוות במסגרת – מה הניסיון שלו וההסמכות בתחום, האם יש מצלמות (למי שזה חשוב), מה התפריט אשר מוגש לילדים (כמה ארוחות ביום ומה כוללת כל ארוחה), עד איזו שעה המסגרת פועלת – רוב המסגרות פועלות עד השעה 16:00, אך יש כאלו אשר מאפשרות לקבל הערכה עד 17:00.
כמובן, שהדרך הטובה ביותר להתרשם מאותה המסגרת היא להגיע לביקור – ואף רצוי ומומלץ לא להסתפק בביקור אחד אלא להגיע למספר ביקורים, בשעות שונות ובימים שונים.

אין כל ספק, שגם אם תקבלו החלטה מושכלת ונבונה ותשקיעו זמן ומחשבה בהליך הבחירה, עדיין יהיה לכם קשה להיות שלמים איתה – לפחות בהתחלה. אבל החדשות הטובות הן שעם הזמן ואחרי שתראו שהתינוק חוזר הביתה נקי, בריא ומחויך, החששות לאט לאט יתפוגגו – ודבר זה לא סותר כמובן את עובדה, שתמיד חשוב להישאר עם היד על הדופק..